Dat internetproviders minder belang hebben bij netneutraliteit dan de consument, is logisch. Sommigen willen er daarom vanaf zien te komen. Want voorrang voor hun ‘eigen’ data tegenover die van anderen zou hen veel geld op kunnen leveren.

Netneutraliteit is het principe dat alle data gelijk behandeld dient te worden. Een provider van internetverbindingen mag een YouTube-video kijken niet duurder maken dan werken aan je blog en ook geen vertragingen inbouwen voor zwaardere applicaties. Omdat je als consument betaalt voor de capaciteit van je verbinding en niet het werkelijke verbruik, hebben providers er belang bij om zo min mogelijk uitschieters te zien in het algehele verkeer. Een veelverbruiker van data levert hen minder op.

De Amerikaanse internetprovider Comcast voert strijd om netneutraliteit in de VS af te schaffen. The Verge schrijft dat het bedrijf op maandag haar argumenten presenteerde en vooral met oude beweringen kwam. Regels voor netneutraliteit beteugelen concurrentie te veel en fnuiken daardoor investeringen. Maar een opvallend argument duikt ook op:

“Een meer flexibele aanpak van voorrangsverkeer zou wel eens goedaardig kunnen zijn voor het grote publiek. Betaalde voorrang kan wellicht grote implicaties hebben in de telemedicatie en voor autonome voertuigen die onmiddelijke data-uitwisseling vereisen. In dit geval zou een wettelijk verbod op betaalde voorrang innovatie kunnen dwarsbomen in plaats van aanmoedigen.”

 

Met andere woorden: zelfrijdende auto's hebben zo'n snelle verbinding nodig dat netneutraliteit niet meer houdbaar is als we die technologie werkelijk willen benutten. Het klopt dat auto's, als ze autonoom gaan rijden, snel met elkaar moeten kunnen 'praten' om ongelukken te voorkomen en efficiënte 'treinen' van dicht op elkaar rijdende wagens mogelijk te maken. Secondenwerk is dan te lang.

Maar waar Comcast de mist in gaat, schrijft The Verge, is dat zelfrijdende auto's helemaal geen wifi gebruiken om met elkaar te communiceren.

Auto's zitten op een toegewijde eigen golflengte, de dedicated short-range commucations, kortweg DSRC. Dit netwerk is ontwikkeld voor toepassingen in de autoindustrie en het verkeer. Verbindingen van auto tot auto, auto tot infra en auto tot fietser of voetganger (in de vorm van een detectie met je telefoon, bijvoorbeeld) behoren tot het spectrum. De techniek is wellicht vergelijkbaar met wifi, maar is geen internet.

"Geen enkele van deze berichten zijn bedoeld om ooit op de netwerken van Comcast te belanden. Dus hun argument over betaalde voorrang is irrelevant", zegt analyst Sam Abuelsamid van Navigant Research. De enige verkeergerelateerde data die wél over de netwerken van de providers reizen, zijn juist niet erg tijdsgevoelig. Denk daarbij aan je verzoekje om een Uber-rit of de update voor een stadsplattegrond. Voorrang voor die data is niet nodig omdat er geen veiligheid op het spel staat.

 

Net alleen netneutraliteit is een motivatie voor de provider, schat Abuelsamid. Ze azen namelijk ook op de golflengte van 5,9GHz om daar zelf toepassingen voor te ontwikkelen.